Sådan finder du den perfekte toastmaster

5 ting, du skal kigge efter, når den rette person skal spottes

Når I skal vælge den helt rigtige toastmaster til brylluppet, er der flere aspekter, der skal tages højde for. Toastmasterens fornemmeste opgave er at holde styr på programmet, koordinere taler og anretninger, håndtere uforudsete hændelser – og sidst men ikke mindst: at I som brudepar får den bedste dag i jeres liv!

Der hviler et stort ansvar på toastmasterens skuldre, da vedkommende skal være i stand til at holde tungen lige i munden fra start til slut. Samtidig skal personen sørge for at deltage i festlighederne, uden at lade sig stresse af de mange bryllupsgæster. Vi har lavet en guide til, hvordan du spotter den perfekte toastmaster.

 

Du skal vide, hvad du skal lede efter

Man skal ikke undervurdere vigtigheden af, at vælge den rigtige toastmaster. Dermed ikke sagt at et forkert valg kan have katastrofale konsekvenser for aftenen. Det handler om, at den perfekte toastmaster kan løfte festen op på et højere niveau, hvor koordinering og fest smelter sammen.

Derfor har vi samlet 5 ting, du skal kigge efter, når den rette person skal spottes.

  1. Talegaverne skal være gode

Det er essentielt, at toastmasteren har ordet i sin magt og derved talegaverne i orden. Han skal flere gange under brylluppet bl.a. præsentere taler fra familie og venner, festlige indslag og brudeparrets brudevals inden midnat. Derfor er det vigtigt, at han ikke snøvler eller bliver nervøs, når han står som enetaler og skal præsentere næste skridt på dagsordenen.

  1. Gode planlægningsevner

Hvornår skal brudens mor holde tale? Er køkkenet klar med hovedretten? Hvilke praktiske forhold skal gæsterne kende til? Toastmasteren skal være god til at planlægge og have mange bolde i luften. Planlægningsarbejdet danner fundamentet for aftenen, og derfor skal der været styr på alle aspekter af festen. Så vær ude i god tid, når toastmasteren skal findes, så vedkommende kan nå at skabe et overblik over de forskellige indslag.

  1. Handlekraftig og omstillingsparat

Som brylluppet skrider frem, er det næsten uundgåeligt, at tidsplanen skrider eller der opstår uforudsete ændringer. Her er det vigtigt, at toastmasteren formår at tage de rigtige beslutninger, så afviklingen foregår så gnidningsfrit som muligt. Samtidig skal personen holde hovedet koldt, så brudeparret ikke bemærker, at der hersker tumult bag kulisserne.

 

  1. I øjenhøjde med gæsterne

Toastmasteren skal naturligvis ikke kun fungere som en planlægningsmaskine. Han skal formå at holde styr på tropperne, men samtidig deltage i festlighederne og være i øjenhøjde med de andre gæster. Derfor skal man vælge en person, der kan bære det store ansvar, men som også naturligt deltager på lige fod med de andre bryllupsgæster.

  1. Vælg en du kan stole på

Det sidste punkt man skal gøre sig overvejelser omkring er: Kan du stole på personen? Du fralægger dig et stort ansvar, og tildeler det til toastmasteren. Derfor er det af afgørende betydning, at du stoler 100% på den person, du har valgt. Så kan du selv slappe mere af og nyde jeres bryllup i fulde drag.

 

Således burde I være godt klædt på, når jagten på den perfekte toastmaster begynder. Der findes naturligvis også andre ting, som en toastmaster skal kunne håndtere. Men disse er nogle af de mest basale og afgørende ting, som I bør have med i overvejelserne, når brylluppets blæksprutte skal udpeges.

Tøv ikke med at kontakte os