Alt om ønskelisten

Oprettet af: Lise Hansen

Lav ønskelisten

Mange gæster til jeres bryllup er lig med mange gaver, hvilket er dejligt! Men det bedste er, hvis I får det, som I har ønsket jer eller som I kan bruge. Det er stressende at skulle bytte 25 gaver fra brylluppet inden de 14 dages bytteret udløber.

 

Få de rigtige gaver

For at sikre jer, at I får de gaver, som I ønsker jer, er det en rigtig god idé at lave en gaveønskeliste, så I undgår alt bytteriet. På ønskelisten kan I skrive, hvilke gaver I ønsker jer, hvor de kan købes og hvor meget de koster. Ønsker I jer 12 af de samme glas, så skriv også det, da flere i så fald kan købe gaven, eller gå sammen om at købe alle 12.

Har I svært ved at udvælge gaveønsker, så ønsk jer rejsegavekort, gavekort til bestemte butikker eller gavekort til gode oplevelser. Ønsker I jer kontanter kan det medføre lidt blandede følelser, da mange synes det er ubehagelig at givekontanter i bryllupsgave.

 

Koordiner jeres bryllupsgaver

Det er en rigtig god idé, at udvælge en gavekoordinator (muligvis toastmasteren), så I har en til at koordinerer alle bryllupsgaveønskerne og fortæller gæsterne, hvad der er tilbage på listen. Skriv gerne information på gavekoordinatoren i invitationerne under praktiske oplysninger, så alle gæsterne er orienteret. Er indbydelsen allerede sendt ud, kan i eftersende listen eller sende via e-mail.

Det er meningen, at gæsterne svarer tilbage til gavekoordinatoren for at høre, om det er i orden, at de køber den tiltænkte gave som står på ønskelisten, eller om den allerede er købt, så I undgår 5 af den samme slags.

Er jeres familie og vendekreds derimod til den tekniske side, findes der massere af online ønskelister. I Post Danmarks ’Ønskeskyen’ kan I skrive alle informationer omkring gaverne (butik eller hjemmeside, antal, pris osv.) og gæsterne kan krydse af, når de har købt en gave. I kan ikke se på listen, hvad der er blevet købt, det kan kun jeres gæster.

 

Åbning og opbevaring af gaver

Det tager ofte lang tid, at åbne alle bryllupsgaverne, og 1½ time er ikke ualmindeligt. Derfor vælger mange brudepar at gøre det om morgenen til brunch i stedet om aftenen. Er I et lille bryllupsselskab er det hyggeligt at pakke gaver ud om aftenen, men er I flere kan det være en festdræber, da musikken stoppes og alle skal stå stille - det er jo her alle skal danse og more sig sammen med jer.

Overnatter I ude på hotel, så husk at sørge for, at der er nogle til at pakke jeres bryllupsgaver ned og bragt hjem til jer. Mange feststeder tilbyder dog, at I kan lade gaverne stå til dagen efter. Sørg dog altid at tage pengegaver med jer med det samme.

Husk på, at andre folk end jeres bryllupsgæster ofte har forholdsvis let adgang til lokalet, hvor I holder jeres fest. Holder I jeres fest i et festlokale, skal I derfor gerne sørge for at hoveddøren er låst, så ingen kan liste sig ind og stjæle jakker og gaver.