For de fleste par er det første gang de nogensinde skal holde og planlægge et stort event og et dertilhørende budget. Det betyder, at de fleste planlægger på samme måde: Først forestiller de sig deres drømmebryllup og vurderer derefter hvor mange penge de vil bruge. Og så håber de rigtig meget at de to ting passer sammen. Problemet er bare, at du ikke ved, hvad drømmebrylluppet koster, før du starter den rigtige planlægning.
Når du hører historierne om parrene, der brugte 25.000 kr. mere end budgetteret, forestiller vi os de brugte dem på krystallysekroner (Fjollet! Men du ved meget bedre!). Virkeligheden er dog, at parrene budgetterede med 15 kr. pr lejet stol men de kostede 25 kr. Eller at far ikke kunne lide kalvekød så det blev oksemørbrad, eller at den eneste fotograf der ikke gik dig på nerverne kostede 5.000 kr. mere end de andre. Sådan når du lynhurtigt budgettet – og derefter er der stadig mange poster tilbage. Vi giver dig et overblik over, hvordan I bedst muligt laver jeres bryllupsbudget.
I har måske allerede gjort jer mange tanker om, hvordan jeres bryllup skal være – hvis ikke? Så er det nu I skal lade tankerne løbe. Ønsker I et romantisk havebryllup? Et chik urban-inspireret bryllup eller en stor uformel fest med hele familien og børn? Der er mange forskellige typer bryllupper og massere af inspiration, og det kan hurtigt blive overvældende. Tænk ikke i specifikke løsninger for nu, men kun i det store billede. Tænk over de bryllupper I har været til og følelsen, stemning og stilen I ønsker til jeres eget bryllup og dan et billede heraf. Eller vær mere specifik: en afslappet stor fest, med massere af dans og en afslappet familiemiddag med fancy-ish mad.
Nu er det tid til det seriøse: Budgettet. Ikke alle par sætter et præcist og striks budget og holder sig udelukkende til det og nogle sætter et ca. beløb, og det er også helt okay. Vigtigst af alt er, at I som par taler om, hvor meget I kan og vil spendere på brylluppet.
Har I noget familie, der også spæder til? Så er det også nu, I skal finde ud af det. Nogle gange er det et præcist pengebeløb, som I kan skyde direkte i budgettet eller en ting, som de gerne vil stå for (f.eks. brudekjolen, bryllupskagen, feststedet osv.).
Vigtigst af alt skal I have antallet af gæster, som I ønsker at invitere. Åbn en Excel-fil og indsæt navne, som I hver især gerne vil have med på den store dag. Lige meget hvor I er, eller hvilken form for bryllup I ønsker, vil antallet af gæster påvirke budgettet kraftigt.
Det kan være svært at få det hele, når man arbejder med et budget. Derfor er det en god idé at prioritere, så I begge får det med, som I hver især synes er vigtigst.
Prioriteterne kan være alt lige fra 4-lags bryllupskage og late-night burgere, til overdådige blomster dekorationer og åben bar – alle detaljer som I brænder for. Skriv 3 prioriteter hver (uden at kende hinandens!), og sæt dem sammen. Den lille liste med prioriteter gør, at I kan bruge flere penge, tid eller energi på de ting, der betyder mest for jer.
Hvis jeres originale plan og tal ikke matcher, er det tid til at revaluere. I kan f.eks. overveje om I kan:
Du har antallet af gæster, en idé om hvor mange penge I vil bruge og et billede af jeres bryllup. Med disse informationer kan I researche og lave jeres endelige budget i Excel (eller et andet budgetteringsprogram). Det er svært at lave og holde sig til et budget, men så længe I bruger tid og penge på de ting, der betyder noget for jer, bliver det jeres drømmebryllup.
artikler i samme kategorier
Oprettet af: Lise Hansen