Din huskeliste: Start allerede et år før!

Oprettet af: Lise Henriksen

Husk huskelisten!

Er nemmere sagt end gjort. Bryllupper er en stressende affære, og planlægningen heraf er en stor og udfordrende opgave. Det er de færreste der har arrangeret et bryllup før, og derfor er en liste en stor hjælp, hvis du vil være sikker på at huske det hele. Start din huskeliste tidligt, så har du overblik over, hvornår feststedet skal være booket, invitationer skal være sendt ud, og hvornår kjolen skal hentes.

 

"Vær i god tid" siger bloggeren Sofie Aviaja

Sofie Aviaja har blogget i mange år om mode og indretning. Som en pige i sin bedste alder, ønsker Sofie også at blive gift en dag og denne drøm har åbnet en ny interesse: bryllupper.

"Mine mange besøg på bryllupsmesser og gode snakke med professionelle og kommende brudepar, har givet mig et indblik i, hvor man skal starte, og hvornår det er en god ide at tage fat i de forskellige aspekter af bryllupsplanlægningen", siger Sofie.

Vær i god tid, så kan du også forhindre u forudsete forhindringer. Det lyder som en kliché, for det er det også, men det er det vigtigste råd. Mange leverandører har bookinger langt ud i fremtiden, og kommer du for sent i gang, kan udvalget af feststeder, musik og fotografer være meget vanskelig, især hvis de skal passe perfekt til både jeres ønsker og budget.

 

Husk ikke at glemme

Del din liste op i 9 dele for det ultimative overblik. En del til et år før og resten til månederne op til selve dagen. Lav din liste, som du synes tingene skal planlægges. Her får et par eksempler på ting, der gerne skal være på plads hvornår:

 

  • Hurtigst mulig skal I gerne have kirke/rådhus, feststed og musik, budget og overnatning til bryllupsnatten på plads m.m.

 

  • 6 måneder før brylluppet skal kjolen og ringe bestilles, adresser til invitationer skal findes og forlover bestemmes m.m.

 

  • 4 måneder før skal ægtepagt, hvis I ønsker dette, på plads, ønskesedlen skal skrives, hvis kagen ikke er bestilt, skal den bestilles nu, send invitationer m.m.

 

  • 3 måneder før skal I udfylde og sende ægteskabserklæringen via borger.dk, selve vielsen planlægges. Køb tøj og sko til brudgommen. Bestil også tid til håropsætning, manicure og makeup, hvis dette ikke er gjort inden, så er tiden inde.

 

  • 2 måneder før bør invitationerne være afsendt, drikkevarer købt (hvis ikke de skal købes på feststedet), menukort, program for dagen og sanghæfter til kirken skal være lavet, og en evt. barnepige skal på plads m.m.

 

  • Måneden før skal I have styr på den endelige gæsteliste og bordplan, brudekjolen skal rettes og tjek med alle, der har fået opgaver. Tjek også gerne op på aftaler med frisøren og make-upartisten. Prøvelsesattesten skal sendes til kirken og vigtigst af alt skal vielsesringen hentes.

 

  • Dagen før skal I dække bord eller sørger for at jeres feststed har det klar, pakke taske og gennemgå plannen m.m.

 

  • På dagen: pakke en taske med skiftetøj til dagen derpå, tjek op på kagen og blomsterne, hæng tøjet parat og pak hårpynten der skal med til frisøren. Men vigtigst af alt: husk at nyde dagen!

 

  • Efterbrylluppet skal I så snart I har tid pakke gaver op og sende takkekort (hvis I ikke allerede har gjort det) m.m.

 

En god og udførlig huskeliste lader dig slappe af før og under jeres bryllup, og gør oplevelsen bedre. I får tid til at fokusere på de ting, der virkelig betyder noget for jer, så dagen bliver lige som I ønsker. Derfor har vi i samarbejde med Sofie lavet en overskuelig huskeliste, som du kan printe og smække op på opslagstavlen eller køleskabet.

 

Hent din huskeliste gratis her!