Bryllupsfesten vil med al sandsynlighed være noget I og jeres gæster taler om lang tid efter festen. Derfor er det selvfølgelig også vigtigt, at I vælger et sted, der kan skabe de perfekte rammer for jeres bryllup.
Lokationen for jeres bryllupsfest, handler først og fremmest om at vælge et sted, der matcher antallet af gæster. Med op mod hundrede gæster kan et lille lokale hurtigt blive for trængt, mens I omvendt kan føle, at det er for stort, hvis I kun har inviteret den nærmeste familie.
Omgivelserne er samtidig med til at skabe den rette stemning for jeres bryllupsfest. Hvor balsale eller store festlokaler er oplagt for en storslået bryllupsfest indbyder små lokaler til en mere intim stemning. Tænk over hvilken stemning, I ønsker at skabe, og hvor højtidelig bryllupsfesten skal være.
Drømmer du om et rigtigt prinsessebryllup, er forestillingen om et slot måske uundgåelig. Men tillader realiteterne ikke et slotsbryllup, kan mindre altså også gøre det. Telt i haven, restaurant eller forsamlingshus er bestemt ikke nogen hindring for, at du kan udleve din prinsessedrøm om en fantastisk bryllupsfest. Og lige meget hvor festen skal holdes, får du jo stadig det vigtigste. Din prins.
Vælger I at holde bryllupsfesten på et slot, en restaurant eller i et forsamlingshus, kan man typisk købe sig til en samlet pakke, hvor de udover at lægge lokaler til også står for mad, drikkelse, borddækning, servering med mere. Det er ofte lidt dyrere, men til gengæld er der ikke lige så meget arbejde i det, som hvis I selv skal arrangere det hele.
At arrangere hele bryllupsfesten selv, kræver en del mere planlægning, men det er også nu, I har muligheden for at arrangere jeres livs fest. Sådan en fest sker kun én gang. Udover at I som noget af det første skal booke lokaler eller leje et telt, skal I også forholde jer til catering, borde og stole, service, serveringspersonale og en række andre praktiske opgaver.
Budgettet spiller en stor rolle i forhold til planlægningen af jeres bryllupsfest, da det uden tvivl er en af de tungeste poster. I den forbindelse skal I gøre op med jer selv, hvor mange penge I ville afsætte til festen og hvor meget af alt det praktiske omkring bryllupsfesten, I selv vil stå for.
Har I tænkt over, hvor selve vielsen skal foregå i forhold til, hvor lang tid jeres gæster skal bruge på transport fra vielsen til det sted, hvor festen skal holdes? Både I og jeres gæster vil med garanti sætte pris på, at festen holdes tæt på den kirke eller det rådhus, hvor I skal giftes, så vær på udkig efter et sted, der ikke ligger flere hundrede kilometer væk.
Faktisk kan I også vælge, at vielse og bryllupsfest skal holdes det samme sted. Ved en borgerlig vielse, kan I nemlig frit vælge, hvilken kommune I vil giftes i. Det betyder, at en borgerlig vielse ikke nødvendigvis skal ske på rådhuset, men også kan foregå i en skov, have, slotslokaler eller et helt fjerde sted.
Skal I holde en reception før selve bryllupsfesten, er der flere muligheder for, hvor receptionen skal foregå. Praktisk er det nemmeste at holde receptionen tæt på, hvor festen skal holdes, eventuelt i nogle tilstødende lokaler. Vælger I at holde receptionen et andet sted, skal I have med i overvejelserne, hvordan gæsterne kommer fra receptionen til bryllupsfesten.
Efter bryllupsfesten har stået på i mange timer, skal I tilbringe natten i en brudesuite, men hvad med jeres gæster? Det er en fin gestus, at brudeparret betaler for gæsternes overnatning, men der er ikke nogle regler om det, og derfor er det heller ikke noget, at jeres gæster forventer af jer. Læs mere om overnatning til bryllupsfesten her.
Ligesom de fleste andre ting i planlægningen af jeres bryllup, skal I booke festlokalerne i god tid. Nogle steder er så populære, at de er booket flere år frem. Booker I lokalerne i god tid, er der større sandsynlighed for, at det er ledigt netop den dag, I ønsker.
artikler i samme kategorier
Oprettet af: Lise Hansen